Książka "E-commerce - strategia, zarządzanie, finanse"

Recenzja książki „E-commerce – strategia, zarządzanie, finanse”

Kilka miesięcy temu, moja firmowa koleżanka, Justyna Skorupska, wydała książkę o e-commerce: E-commerce Strategia – Zarządzanie – Finanse. Sięgnąłem po nią z kilku powodów: po pierwsze rzadko się zdarza żeby moi znajomi wydawali książki ;-). Po drugie Justyna w naszej firmie odpowiada za część strategiczną tworzenia systemów e-commerce (ja za część techniczną), więc ciekaw byłem podstaw jej metodyki pracy. Po trzecie, czytając jej różne wpisy na blogach i towarzysząc jej w spotkaniach, zauważyłem że ona i nasi klienci posługują się szeregiem nowych i dziwnych sformułowań, typu „omnichannel”, które chciałem lepiej zrozumieć.

Jakie są moje wrażenia po przeczytaniu książki? Mieszane. Konwencja książki jest daleka od bestsellerów Helionu, po przeczytaniu których człowiek chce siadać do komputera i kodować lub zmieniać swoje życie lub organizację w której pracuje. Jest to książka bardziej o charakterze naukowym, prawdopodobnie wynikającym z wykładania przez Justynę przedmiotów na kierunku Handel elektroniczny na Akademii Leona Koźmińskiego. Momentami miałem wrażenie że ta książka ma się stać obowiązkowym podręcznikiem dla studentów…

Druga rzecz która mnie zaskoczyła, to brak jakichkolwiek odniesień to technologii. Przez całe życie myślałem że e-commerce to sama technologia i bez niej nie istnieje. Zdaniem autorki e-commerce to kwestia, jak głosi podtytuł, strategii, zarządzania i finansów. I jak się trochę głębiej nad tym zastanowiłem, to podejście z tej perspektywy ma sens. To co jest pod spodem, czyli technologia, narzędzia, integracje, niezawodność, itd., po prostu zleca się do realizacji „niżej”: do działów IT, czy specjalizowanych firm jak nasza.

W książce, oprócz ogólnej wiedzy dotyczącej planowania i organizacji rozwiązań e-commerce, czytelnicy znajdą wyczerpujące opisy pojęć takich wykorzystywanych w e-commerce jak omnichannel, CX, Click&Collect, modele B2B, B2C, itd., profil 360 stopni, ROPO, USP, itd.

Dla kogo zatem jest ta książka? Wydaje mi się że można ją zaproponować następującym odbiorcom:

  • pracownicy firm odpowiedzialni za e-commerce w swoich organizacjach: managerzy projektów, managerzy e-sklepów, osoby odpowiedzialne za marketing wykorzystujący internetowe kanały sprzedaży,
  • przyszli lub obecni właścicieli małych e-sklepów (mam nawet paru znajomych którym ta książka na odpowiednich etapach bardzo by pomogła),
  • programiści i architekci pracujący przy projektach e-commerce, żeby poznać język jakim posługują się w/w osoby z biznesu.

Jako drobne minusy książki zanotowałem: jakościowo słaby druk (nieostry), trochę drobnych błędów (chętnie udostępnię autorce do korekty w II wydaniu ;-)) i drobne niespójności konwencji, m.in. zapiski studentów w „wersji oryginalnej”.

Reasumując, czy warto? Tak, ja zdecydowanie polecam książkę koleżankom i kolegom z moich zespołów technicznych. Tym bardziej że książka nie jest długa, dla sprawnego czytelnika na dwa wieczory ;-).

O autorze

Marek Berkan Marek Berkan: programista, entuzjasta tworzenia oprogramowania, zarządzania zespołami technicznymi. Prywatnie motocyklista, kolarz MTB, biegacz, żeglarz, rekreacyjny wspinacz, zamiłowany turysta. Witryny: , , .

2 komentarze do “Recenzja książki „E-commerce – strategia, zarządzanie, finanse”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *